Ouderen- en mantelzorgforum
GENERO Ouderen- en mantelzorgforum is onderdeel van

De scholen zijn weer begonnen! Een mooi moment voor ouderenparticipatie.

Het levensverhaal en de ervaringen van ouderen kunnen een belangrijke aanvulling zijn op de lesstof en studenten helpen bij de voorbereiding op hun beroepscarrière. Dit is een van de redenen waarom de leden van het GENERO Ouderen- en mantelzorgforum zich de afgelopen jaren hebben ingezet om ouderenparticipatie onder de aandacht te brengen bij onderwijsinstellingen in hun regio, Zuidwest Nederland (Rotterdam-Rijnmond, Zuid-Hollandse Eilanden, West- en Midden-Brabant, Zeeland).

Speciale folder over ouderenparticipatie in het onderwijs

De afgelopen jaren hebben de ouderen en mantelzorgers van het forum bijgedragen aan projecten op mbo, hbo en wo-instellingen, zoals op het Albeda College in Rotterdam en Hogeschool Zeeland in Vlissingen. De ervaringen die ze hebben opgedaan zijn nu gebundeld in een speciale folder over ouderenparticipatie in het onderwijs.

In de folder worden zeven verschillende methoden beschreven waar ouderen een bijdrage leveren aan het onderwijs en contact hebben met jongeren. Er is bijvoorbeeld het Cliënttyperingsgesprek waarbij studenten gesprekstechnieken oefenen met ouderen. Een ander voorbeeld is de College Tour waar studenten leren levensvragen aan ouderen te stellen.

Sommige onderwijsvormen zijn klassikaal, andere vormen zorgen voor een intensief een-op-een contact tussen oudere en jongere. “Het ontbreekt de studenten dikwijls aan inzicht en ervaring in het doen en laten en het leven van ouderen, daarom is onze betrokkenheid zo belangrijk”, vindt meneer Pijpers (forumlid). Mevrouw Ramlakhan (forumlid) vult hem aan: “Ik doe mee aan de onderwijsactiviteiten om de studenten bij te brengen dat er meer problemen kunnen zijn dan ze op het eerste gezicht zouden denken. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal.” 

Menselijk contact

Ouderenparticipatie verhoogt de kwaliteit van het onderwijs, daar zijn het forum en de betrokken docenten van overtuigd. Meneer Pijpers licht dat toe: “Als oudere hebben wij veel kennis opgedaan en, afhankelijk van ons leven, hebben wij ook veel ervaring op gebieden waar studenten later mee te maken krijgen, zeker in de zorg.” Mevrouw Ramlakhan probeert studenten te wijzen op groepen die het moeilijker hebben: “in het doelgroepenbeleid zijn dat de mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking die bijzondere zorg nodig hebben, maar ook de zorgmijders en de alleenstaanden die niet kunnen terugvallen op informele zorg.”

In plaats van op elkaar te oefenen, oefenen en leren studenten van ouderen. In het menselijk contact dat ontstaat tijdens de lessen is aandacht voor wederkerigheid in de relatie tussen de toekomstige professional (de student) en de patiënt of cliënt (de oudere). De ouderen halen zelf ook veel voldoening uit de lessen: “Je bent nooit te oud om te leren. Het geeft je een ongelooflijk goed gevoel van samen iets doen, waardoor je hopelijk wijzer kunt worden. Als dat slaagt is dat voor mij een hele plezierige en blijvende erkenning van het gehele leerproces.”, vindt mevrouw de Leeuw (forumlid).

Meer informatie?
Het nieuwe schooljaar is een goede mogelijkheid om nieuwe lesmethoden te proberen of meer verdieping in bestaande methoden aan te brengen.

Download de folder: GENERO_folder ouderenparticipatie in het onderwijs

Vragen over lesmethoden of het opzetten van ouderenparticipatie in het onderwijs kunt aan forumvoorzitter Elly Smits stellen.

De folder kwam tot stand met een subsidie van ZonMw – Nationaal Programma Ouderenzorg.

Het ontwerp voor de folder is gemaakt door Ingrid van der Sleen van Sleen Ontwerp.

Bent u een oudere of mantelzorger en lijkt het u leuk en interessant om een keer deel te nemen aan onderwijsactiviteiten op mbo, hbo of wo? Stuur dan een e-mail naar eeuwijk@pallashrc.com

 

 


Copyright © 2016. All Rights Reserved.